Cum se contopeste moda cu sexualitatea?!
„Sex animalic. Asta face ca Pamantul sa se invarta si asta vinde haine“, spunea McQueen in Vogue UK in 2002.
Iata un clasament al designerilor ce fac sex direct pe podium:
Sexofilii: „Sonia Rykiel – libertatea femeilor“ , sub acest slogan se lansa linia Rykiel Woman in 2002, cuprinzand jucarii sexuale si lenjerie intima cu buze false care… vibrau. Nu e ca si cum Rykiel si-a dorit sa transforme boutique-ul intr-un sexshop, ci doar sa fie ludica, sa schimbe imaginea jucariilor sexuale sau preconceptiile femeilor in acest sens. Astfel, acestea sunt asociate nu cu „jocuri murdare“, ci cu obiecte de fashion.
Stella McCartney creeaza sexualitate pentru sine. Transparente, decupaje provocatoare, accente de lenjerie, dantelarii, texturi satinate senzuale strecurate peste tot… acesta e vocabularul de catwalk al lui McCartney. Un vocabular al seductiei, al intimitatii, al sexului ca spectacol public. Cat este pentru ca femeia sa se simta senzuala,cat este pentru ochiul privitorului…
Obsedatii: Roberto Cavalli – sau strategia nuditatii. „King of bling“ este campionul senzualitatii la tensiune maxima. Rochii scurte, topuri minuscule si mulate, slituri adanci, decolteuri si mai adanci, decupaje si transparente. Adica, o strategie a nuditatii. Cum altfel poti pune in valoare un corp frumos, daca nu aratandu-l, printre falduri fine si croieli senzuale? Desi s-a spus despre el ca incearca sa transforme femeia intr-un obiect sexual, Cavalli doar celebreaza frumusetea si senzualitatea corpului femeii.
Tom Ford – sau sexualitatea ca drog, strategia porno-sic inceputa la Gucci (brand pe care, de altfel, l-a scos din „nuditatea“ financiara in 1994) si continuata la YSL in 2000. Daca ne uitam atent la femeia pe care o propune Ford in colectiile sale, vom observa ca aceasta e imaginata ca si cum ar fi gata de o partida fierbinte de sex. El insusi afirma ca „ar putea fi femeia care toarna ceara fierbinte peste iubitul ei si apoi se napusteste asupra lui“. Desi s-a afirmat ca designerul si-a propus sa realizeze un obiect suprasexual din femeie, Ford nu face altceva decat sa determine femeile sa gaseasca atitudine si feminitate in sexualitate si erotism.
Antisexualii: Miuccia Prada, inamicul nuditatii, spunea: „Fetelor care poarta tocuri inalte si pielea la vedere le zic: cu cat ai o alura mai sexy, cu atat nu ai parte de sex in viata ta“. In acest sens, intr-un fel de opozitie a dezbracarii femeii in vestimentatia sa, milaneza se razbuna printr-o colectie barbateasca, in care modelele au purtat topuri mulate, de culoarea pielii.
Echilibristii: Stefano Pilati – momentul cand femeia YSL revine in forta. Preluand jobul de art-director al YSL, s-a hotarat sa refaca legatura dintre universul YSL si Tom Ford. A incercat sa diminueze sexualitatea pregnanta a colectiilor predecesorului sau. Si totusi, Pilati are o atingere de fetisism in creatile sale, cu accente androgine, stabilind o legatura intre putere si seductie, feminitate si afirmare, control si abandon. Daca femeia-dominatrix a lui Tom Ford isi dedica sexualitatea completamente barbatilor, femeia propusa de Pilati pentru YSL isi cauta autonomia, el insusi afirmand: „Vreau sa le redau femeilor sentimentul de incredere in ele insele si controlul asupra feminitatii lor“. Iata cum designerii, pasionati de corpul feminin si de sexualitate, si-au pus amprenta in moda si asupra perceptiei despre nuditate si erotism. Bondage, decupaje, lenjerie la vedere. Toate sunt concepute pentru femeia indrazneata ce se imbraca pentru a fi dezbracata, chiar si din priviri.