Imprimarea 3D revolutioneaza industria modei
Tehnologia de imprimare 3D a hainelor va pune capăt creaţiilor prêt-à-porter, de larg consum, lăsând loc designurilor-unicat. De la rochii, bijuterii şi până la pantofi, orice piesă vestmentară sau accesoriu se poate realiza cu ajutorul unei imprimante 3D.
Imprimarea 3D, o tehnologie pe care arhitecţii o folosesc de multă vreme pentru crearea machetelor de construcţii, îşi face tot mai mult loc în modă şi promite să revoluţioneze această industrie. Creaţie a americanului Charles „Chuck“ Hull, imprimarea 3D există din 1984, dar abia de câţiva ani a luat cu asalt lumea modei.
3D va crea o veritabilă revoluţie în moda haute couture. „În couture, ei numesc asta înşelăciune“, spune Francis Bitonti, arhitect devenit designer. Bitonti, proprietarul unui studio de modă de lux din New York, împreună cu designerul de modă Michael Schmidt, au semnat o creaţie de referinţă pentru industria modei: o rochie spectaculoasă imprimată prin tehnologia 3D. Creaţia s-a remarcat cu atât mai mult pe formele senzuale ale Ditei Von Teese, dansatoarea americană de burlesc făcându-şi apariţia în această rochie la la Hotelul Ace din New York, în februarie 2013.
Primul designer care a intuit posibilităţile nelimitate oferite de imprimarea 3D este olandeza Iris van Herpen. Membră a prestigioasei Camera Sindicală de Haute Couture, Herpen a a introdus pentru prima dată în modă această tehnologie revoluţionară. Imediat după ce compania belgiană „Materialise“, specializată în dezvoltarea de softuri şi soluţii aplicate în imprimarea 3D, a creat un material uşor şi flexibil special pentru industria modei, designerul olandez l-a folosit în colecţia prezentată la Săptămâna Modei de la Paris, din primăvara anului 2011.
În cea mai recentă colecţie 3D, prezentată în această toamnă la Săptămâna Modei de la Paris, Van Herpen s-a concentrat asupra detaliilor. Ţinutele prêt-à-porter translucide, negre sau în nuanţe de bej modelate în silicon cu tehnologia 3D.
Designerul britanic Catherine Wales a făcut şi ea un pas în noua eră a modei cu o colecţie de măşti şi accesorii create cu tehnologia de imprimare 3D.
Victoria’s Secret, cel mai important brad global de lenjerie intimă, a adoptat foarte rapid creaţiile high tech în colecţiile sale. O piesă vestimentară foarte complexă a făcut senzaţie la prezentarea Victoria’s Secret Fashion Show, de la sfârşitul anului 2013. Structura cu aspectul unui fulg de zăpadă a fost imprimată folosind o poliamidă cu praf şi cristale Swarovski, menită să-i dea un aspect spectaculos.
Continuum Fashion, un producător de îmbrăcăminte şi încălţăminte din San Francisco, SUA, a intuit potenţialul tehnologiei 3D şi s-a făcut remarcat datorită strategiei inedite pe care a aplicat-o: clienţii săi îşi pot crea propriul design online înainte de a fi imprimat. Rezultatul: piese vestimentare unicat, croite foarte bine pe silueta clientului.
In viitor, nu va fi imposibil ca o persoană obişnuită să înveţe cum se utilizează o imprimantă 3D, si probabil în aproximativ 10 ani, îmbrăcămintea creată cu această tehnologie se va afla pe rafturile magazinelor şi va fi la mare căutare!