Tendintele anului 2016
Săptămâna Modei Haute-Couture pentru sezonul de toamnă-iarnă 2015/2016 a adus la Paris, idei şi abordări interesante ale unor designeri ca Donatella Versace sau Galiano. Blana naturală, hainele pictate, imprimeurile florale şi piesele vestimentare inspirate de oamenii străzii sunt câteva dintre temele îmbrăţişate de creatorii de modă pentru sezonul următor.
Surprizele rezervate pentru sezonul toamnă-iarnă 2015/2016 nu au lipsit, iar abordările unora dintre designeri au reuşit să surprindă prin orginalitatea propunerilor stilistice.
Unul dintre ei este Donatella Versace, care a preferat pentru cea mai recentă colecţie Atelier Versace o imagine mult mai diafană şi inocentă a femeii, în locul celei agresive şi sexy cu care şi-a obişnuit admiratorii. Pentru a susţine ideea feminităţii şi purităţii, sub podiumul de plastic transparent pe care au defilat modelele au fost presărate 25.000 de orhidee în diverse nuanţe. Creaţiile Atelier Versace au continuat tendinţa sezonului trecut, botezată hippie de lux, graţie accentelor de tipul penelor sau franjurilor, dar şi coroniţelor florale purtate de modele, specifice stilului anilor ‘60.
Şi designerul Bertrand Guyon a cules aplauze cu prima sa colecţie haute couture pentru casa de modă Schiparelli. Maniera în care a mixat moştenirea brandului cu viziunea sa a fost apreciată de criticii de modă. Fustele din blană naturală, imprimate cu chipul creatoarei de modă Elsa Schiaparelli, născută la Roma, în Italia, şi decedată la Paris, în capitala Franţei, au reprezentat un tribut adus acesteia. Materiale ca brocartul sau şifonul, nuanţele de auriu şi argintiu sau tonurile diafane de roz pal, imprimeurile florale delicat realizate, dar şi jachetele bogat ornamentate au reuşit să redea influenţele din spatele experienţei creatorului Bertrand Guyon la Givenchy.
Apariţii demne de personajele regale au avut manechinele din colecţia Dior, în creaţiile creatorului de modă Raf Simons. Ţinutele au fost puternic influenţate de arta flamandă, pe care Simons a studiat-o la Antwerp, în Belgia, după cum a declarat chiar acesta înainte de prezentare. Rochiile lungi, ivite de sub mantouri cu mâneci ample, largi, cape cu una dintre mâneci confecţionate din blană (o reinterpretare a manşoanelor), gulere înalte şi rochii-plasă purtate ca un fel de cămăşi de zale medievale peste piese în nuanţe închise, au dovedit încă o dată că Simons îndrăzneşte de fiecare dată să se desprindă de clasicul stil Dior, atât de adânc întipărit în conştiinţa iubitorilor de modă.
În cazul colecţiei Armani Privé eleganţa a avut culoarea roz aprins, o imagine şocantă datorată nuanţelor vibrante de cyclamen folosite de creator. Am vrut culori provocatoare“, a declarat Giorgio Armani vorbind despre amestecul de verde intens, albastru electric şi purpuriu împroşcat pe jachete şi mantouri extravagante făcute din blană sau din fulgi. Lurexul, o ţesătură cu aspect metalic, a fost folosit din abundenţă la realizarea rochiilor şi pantalonilor, oferind o impresie disco, iar modelele au purtat peruci scurte, în stilul pixie, o coafură de referinţă pentru anul viitor. La vârsta de 81 de ani, Armani a reuşit să surprindă cu această abordare, mai ales că nu degeaba şi-a câştigat renumele de „Domnul Bej“, de-a lungul anilor, în colecţiile sale predominând culorile neutre.
Celălalt veteran din industria modei, Karl Lagerfeld, a continuat să-şi spună poveştile vestimentare în cadrul unui decor minuţios construit. De data aceasta a fost vorba despre cazino Chanel, unde totul s-a învârtit în jurul banilor şi a tehnologiei, care devine din ce în ce mai importantă în croitorie. Trimiterile futuriste nu au umbrit însă lina clasică a reputatei case de modă, în ciuda faptului că ţinutele au fost realizate cu o tehnică bazată pe tăieturi realizate cu laserul, iar aspectul modelelor a fost inspirat de personajele feminine din jocurile video. Volanele, franjurii, florile şi finisajele cu accente preţioase au conturat o colecţie pe gustul clienţilor fideli ai brandului Chanel.
De o eleganţă ireproşabilă au fost şi rochiile din colecţia Elie Saab, o abundentă a broderiilor complexe şi materialelor preţioase, totul culminând cu prezentarea rochiei de mireasă, o somptuoasă piesă vestimentară, cu accente aurii.
Ieşită din comun a fost însă colecţia realizată de John Galliano pentru Maison Margiela, intitulată „Artizanal“, care a avut ca mesaj reciclarea, specific brandului francez, şi a fost inspirată de suprapunerea şi mixul vestimentar întâlnite la oamenii străzii. Combinaţiile neaşteptate de materiale şi croieli au reuşit să contureze pe podium „o poveste de tip prinţ şi cerşetor“. Fibrele textile grosoalne, cum sunt cele de rafie, sau neoprenul, au fost ingenios îmbinate cu materiale fine, cum este mătasea pictată.